20 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: Januar 2025
Bestell-Nr.: 29284
https://doi.org/10.30820/1616-8836-2024-2-49
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Nikolaus von Hofacker
Weitergeben oder nicht? (PDF)
Wie die Weitergabe verhängnisvoller transgenerationaler Beziehungsmuster in der frühen Kindheit vermieden werden kann
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Im Rahmen der Weitergabe verhängnisvoller transgenerationaler Beziehungsmuster in der frühen Kindheit spielt die wechselseitige Regulation von Stress und negativen Emotionen zwischen Eltern und Kind eine zentrale Rolle. Entscheidend ist, inwieweit die elterliche Co-Regulation dazu beiträgt, dass belastende Interaktionserfahrungen wiedergutgemacht werden können und ein interaktiver Repair gelingt oder nicht. Der Beitrag illustriert, wie traumatische transgenerationale Beziehungsmuster, sogenannte »Gespenster im Kinderzimmer«, erkannt werden können. Interventionen auf der Makroebene kindlicher Umgebungsfaktoren sowie auf der Mikroebene der Eltern-Kind-Interaktion werden vorgestellt. Konkrete Möglichkeiten, wie positive Interaktionen unterstützt und ein interaktiver Repair gelingen kann, werden aufgezeigt.
Abstract:
The reciprocal regulation of stress and negative emotions between parents and children plays a central role in the transmission of fatal transgenerational relationship patterns in early childhood. The decisive factor is the extent to which parental co-regulation contributes to making amends for stressful interactional experiences and whether or not »interactive repair« is successful. The article illustrates how traumatic transgenerational relationship patterns, so-called »ghosts in the nursery«, can be recognized. Interventions at the macro level of children’s environmental factors and at the micro level of parent-child interaction are presented. Specific ways in which positive interactions can be supported and interactive repair can succeed will be demonstrated.
Abstract:
The reciprocal regulation of stress and negative emotions between parents and children plays a central role in the transmission of fatal transgenerational relationship patterns in early childhood. The decisive factor is the extent to which parental co-regulation contributes to making amends for stressful interactional experiences and whether or not »interactive repair« is successful. The article illustrates how traumatic transgenerational relationship patterns, so-called »ghosts in the nursery«, can be recognized. Interventions at the macro level of children’s environmental factors and at the micro level of parent-child interaction are presented. Specific ways in which positive interactions can be supported and interactive repair can succeed will be demonstrated.
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