15 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: Dezember 2025
Bestell-Nr.: 29298
https://doi.org/10.30820/1616-8836-2025-2-37
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Terje Neraal
Die unverstandenen Botschaften der unaufmerksamen und unruhigen Kinder (PDF)
ADHS/ADS verstehen und Beziehungen verändern
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Die innere seelische Befindlichkeit wird von Kindern und Jugendlichen eher nonverbal über Mimik, Körperhaltung, Verhalten und Handlungen zum Ausdruck gebracht (»Symptomsprache«). Gelingt es Erwachsenen (Eltern, Lehrkräften, Behandlern) nicht, die Mitteilungen in der motorischen Unruhe, den Konzentrationsdefiziten und der Gedächtnisschwäche bei sogenannten »ADS-« und »ADHS-Kindern« zu entschlüsseln und zu verbalisieren, kommt es zu einer symptomverstärkenden Kontaktstörung zwischen dem Kind und seiner sozialen Umwelt. Neben einer sorgfältigen Anamneseerhebung mit besonderem Augenmerk auf die Unruhe auslösenden Situationen (»Situationsdiagnostik«) gibt die szenische Präsentation der Familie im Erstgespräch wichtige Informationen über familiendynamische Ursachenfaktoren preis. Die Konfliktthemen in geduldigen und behutsamen Schritten offenzulegen und zu bearbeiten, bringt die notwendige Entspannung, sodass auf Symptome verzichtet werden kann.
Abstract:
Children and adolescents tend to express their inner emotional state nonverbally through facial expressions, body language, behavior, and actions (»symptom language«). If adults (parents, teachers, therapists) are unable to decipher and verbalize the messages conveyed by motor restlessness, concentration deficits, and memory impairment in children with ADD and ADHD, this leads to a symptom-exacerbating contact disorder between the child and their social environment. In addition to a careful anamnesis with a special focus on situations that trigger restlessness (»situational diagnostics«), the scenic presentation of the family in the initial consultation reveals important information about family dynamic causal factors. Revealing and working through the conflict issues in patient and gentle steps brings about the necessary relaxation so that symptoms can be eliminated.
Abstract:
Children and adolescents tend to express their inner emotional state nonverbally through facial expressions, body language, behavior, and actions (»symptom language«). If adults (parents, teachers, therapists) are unable to decipher and verbalize the messages conveyed by motor restlessness, concentration deficits, and memory impairment in children with ADD and ADHD, this leads to a symptom-exacerbating contact disorder between the child and their social environment. In addition to a careful anamnesis with a special focus on situations that trigger restlessness (»situational diagnostics«), the scenic presentation of the family in the initial consultation reveals important information about family dynamic causal factors. Revealing and working through the conflict issues in patient and gentle steps brings about the necessary relaxation so that symptoms can be eliminated.
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