24 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: Dezember 2021
Bestell-Nr.: 34070
https://doi.org/10.30820/0942-2285-2021-2-17
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Gerhard Benetka & Thomas Slunecko
»Erleben«, das zur Sprache kommt (PDF)
Anmerkungen zur Methode der »Introspektion« am Beispiel von Würzburger Schule und Mikrophänomenologie
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Der vorliegende Text geht davon aus, dass ein großer Teil des Forschungsmaterials der Psychologie auf Daten basiert, die aus der Perspektive der zweiten Person gewonnen sind, das heißt aus der Interaktion zweier oder mehrerer Personen resultieren. Dies wird in Bezug auf die Introspektion anhand von zwei Herangehensweisen thematisiert, die jeweils für sich in Anspruch nehmen, Erleben in einem wissenschaftlich kontrollierten Setting zur Sprache zu bringen. Am Beispiel der Würzburger Schule wird zunächst gezeigt, dass der Prozess des Protokollierens durch den Versuchsleiter in einem dialogischen Aushandeln von Bedeutungen mit der Versuchsperson besteht. Dem methodischen Vorgehen der Würzburger Schule wird hiernach das Setting der Mikrophänomenologie gegenübergestellt. Anders als in der Bühler’schen Denkpsychologie wird hier nicht die Erinnerung an vergangenes Erleben, sondern – dem Anspruch nach – aktuelles bzw. aktualisiertes Erleben untersucht.
Abstract:
This essay starts from the assumption that a good part of psychological research material is based on data obtained from the perspective of the second person, i.e., data that results from the interaction of two or more persons. We develop this assumption by means of two »introspective« approaches that both claim to facilitate the transfer of experience into language in a scientifically controlled setting: For the school of Würzburg we demonstrate that the process of protocolling amounts to a dialogical negotiation of meaning between experimenter and subject. We contrast this methodological approach with that of microphenomenology. Different to Bühler’s psychology of thinking, the latter’s ambition is not to recall a fixed past experience, but rather to actualize and unfold it. To take the dialogical moment into account helps us to avoid the confusion of »experience« and »account of experience«. In this light, the term »introspective« seems inappropriate both for the school of Würzburg and for microphenomenology. Regarding both approaches we critically object that they presume a »natural« relation between experience and its expression in language. It is due to this presumption that both have an inherent tendency to misunderstand a class specific way of articulating inner experience as a »natural« expression of this experience or of the phenomena in question, respectively.
Abstract:
This essay starts from the assumption that a good part of psychological research material is based on data obtained from the perspective of the second person, i.e., data that results from the interaction of two or more persons. We develop this assumption by means of two »introspective« approaches that both claim to facilitate the transfer of experience into language in a scientifically controlled setting: For the school of Würzburg we demonstrate that the process of protocolling amounts to a dialogical negotiation of meaning between experimenter and subject. We contrast this methodological approach with that of microphenomenology. Different to Bühler’s psychology of thinking, the latter’s ambition is not to recall a fixed past experience, but rather to actualize and unfold it. To take the dialogical moment into account helps us to avoid the confusion of »experience« and »account of experience«. In this light, the term »introspective« seems inappropriate both for the school of Würzburg and for microphenomenology. Regarding both approaches we critically object that they presume a »natural« relation between experience and its expression in language. It is due to this presumption that both have an inherent tendency to misunderstand a class specific way of articulating inner experience as a »natural« expression of this experience or of the phenomena in question, respectively.
Janette Friedrich & Thomas Slunecko S. 3–16Editorial (PDF)
Karl Bühler in Wien, 1922-1938: Konzeptionen, Kontroversen und ihre KontinuitätGerhard Benetka & Thomas Slunecko S. 17–40»Erleben«, das zur Sprache kommt (PDF)
Anmerkungen zur Methode der »Introspektion« am Beispiel von Würzburger Schule und MikrophänomenologieStefan VolkeS. 41–57»Ich bin einigermaßen betrübt, daß mein hochgeschätzter Kollege mich derart mißverstehen konnte« (PDF)
Das Ringen um Karl Bühlers Theorie der FarbenkonstanzClemens KnoblochS. 58–80Symptom und Signal, Ausdruck und Steuerung in der vorsprachlichen Sozialregulation (PDF)
Ralph SichlerS. 81–98Das Organonmodell und die Theorie der Sprechakte (PDF)
Karl Bühlers Sprachtheorie im Kontext der Philosophie der AlltagsspracheMarie-Cécile BertauS. 99–119Die Dynamik von Sinnlichem und Symbolischem in der Sprache (PDF)
Der Versuch einer Artikulation zwischen Karl Bühler, Lev Jakubinskij und Lev VygotskijFederico Albano LeoniS. 120–138»Die Sprachen sind instabile und ungeordnete Systeme« (PDF)
Beobachtungen eines Sprachwissenschaftlers zur Sprachtheorie Karl BühlersFrank VonkS. 139–151»Die Seele ist das Prinzip des Lebens …« (PDF)
Karl Bühlers Beitrag zum anthropologischen Denken
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