13 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: August 2013
Bestell-Nr.: 20368
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Meinolf Peters
Alter und Identität in Zeiten der Postmoderne (PDF)
Psychotherapie im Alter 2013, 10(3), 309-321
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In der postmodernen, globalisierten Gesellschaft verändern sich die Lebensumstände und -bedingungen auch für ältere Menschen, was beispielhaft an der Auflösung dörflicher Strukturen deutlich wird. Dadurch rückt der Begriff der Identität mehr in den Vordergrund. Der Identitätsbegriff von Erikson scheint aber zu eng und zu starr, als dass er geeignet wäre, Identität Älterer in der heutigen Zeit zu beschreiben. Die postmoderne Gesellschaft bringt eine problematische Form der Altersidentität hervor, die als Maske des Alters beschrieben wird. Die gewonnene Freiheit kann aber auch genutzt werden, sich das Alter auf aktive Weise anzueignen. Der Beitrag schließt ab mit einigen Modifikationen, die Joan Erikson im hohen Alter an der Theorie ihres Mannes vorgenommen hat.
Abstract:
In the post-modern globalized society, the circumstances of life and conditions change for older people, which is clearly an example of the dissolution of village structures. Thus, the notion of identity is moving more into the foreground. The concept of Erikson’s identity seems too narrow and too rigid, as he would be appropriate for describing identity for the elderly nowadays. The postmodern society brings forth a problematic form of age identity, which is described as a mask of old age. The newfound freedom can also be used to acquire the age in an active way. The article concludes with some modifications which Joan Erikson has made in her old age at the theory of her husband.
Abstract:
In the post-modern globalized society, the circumstances of life and conditions change for older people, which is clearly an example of the dissolution of village structures. Thus, the notion of identity is moving more into the foreground. The concept of Erikson’s identity seems too narrow and too rigid, as he would be appropriate for describing identity for the elderly nowadays. The postmodern society brings forth a problematic form of age identity, which is described as a mask of old age. The newfound freedom can also be used to acquire the age in an active way. The article concludes with some modifications which Joan Erikson has made in her old age at the theory of her husband.
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