14 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: August 2011
Bestell-Nr.: 20292
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Andreas Kruse & Eric Schmitt
Verantwortung für sich und für andere. Identität und Generativität als psychologische Kernelemente selbstund mitverantwortlichen Lebens (PDF)
Psychotherapie im Alter 2011, 8(3), 381-394
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Den Ausgangspunkt des Beitrags bilden Überlegungen zu einer Verantwortungsethik des Alters. Selbstverantwortung und Mitverantwortung werden als Kategorien eines gelingenden Lebens eingeführt. Deren Übersetzung in die psychologischen Konstrukte der narrativen Identität und der Generativität erweist sich als notwendig, da nur auf diesem Wege eine empirische Erfassung von Selbstverantwortung und Mitverantwortung möglich ist. In einer eigenen Studie wurde versucht, die Verwirklichung von Generativität durch intergenerationelle Dialoge zu fördern. Wie diese Studie verdeutlicht, ist die Haltung jüngerer Menschen gegenüber Alter und älteren Menschen von großer Bedeutung für die Ausbildung und Erhaltung von Generativität.
Abstract:
This article proceeds from basic propositions of an ethics of responsibility. Self-responsibility and joint responsibility are introduced as philosophical categories reflecting a »good life« in old age. In a further step, the psychological constructs of narrative identity and generativity are interpreted as an adequate operationalization of self-responsibility and shared responsibility in empirical studies. In an intervention study, intergenerational dialogue is used as a strategy to enhance generativity in older people. Results of this study show that younger people’s attitudes toward old age and older people are important for developing and maintaining generativity in older people.
Abstract:
This article proceeds from basic propositions of an ethics of responsibility. Self-responsibility and joint responsibility are introduced as philosophical categories reflecting a »good life« in old age. In a further step, the psychological constructs of narrative identity and generativity are interpreted as an adequate operationalization of self-responsibility and shared responsibility in empirical studies. In an intervention study, intergenerational dialogue is used as a strategy to enhance generativity in older people. Results of this study show that younger people’s attitudes toward old age and older people are important for developing and maintaining generativity in older people.
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