17 Seiten, PDF-E-Book
Erschienen: November 2022
Bestell-Nr.: 26666
https://doi.org/10.30820/0171-3434-2022-4-28
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Patrick Felix Krüger & Knut Martin Stünkel
Indische Religion(en) im Bild (PDF)
Religionskontakt vor dem, um das und im Objekt
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Der Artikel beschäftigt sich mit der Frage, wie das museale Sammeln und Ausstellen von Objekten zur Herausbildung von bestimmten Bildern und Vorstellungen über Religionen beigetragen hat und führt zu ihrer Beantwortung Erkenntnisse der Religionsforschung und der Kunstwissenschaft zusammen. Dabei wird insbesondere die Bedeutung von Kontaktsituationen für die Emergenz, Formation, Stabilisierung und Dynamisierung religiöser Traditionen betont. Das im Artikel entwickelte Konzept der Erforschung musealer Sammlungen unter dem Aspekt des Religionskontakts richtet sich nicht nur auf die Sammlungsstrategie und die ihre Rezeption leitenden Diskurse, sondern hat auch einen wesentlichen materialen Aspekt. Das Konzept ermöglicht die Beantwortung der Frage, wie sich die Begegnung der Religionen auf der Objektebene bzw. in den Objekten selbst vollzieht und trägt durch die Anwendung eines dreistufigen Modells den verschiedenen möglichen Formen des Religionskontakts Rechnung. Sammlungsstrategie, der Ort der Begegnung sowie das Objekt selbst sind hier die analytisch differenzierbaren Kontaktzonen.
Abstract:
The article examines how collecting and exhibiting objects in museums has contributed to the formation of certain images and ideas about religions, and brings together research on religion and art history to answer this question. In particular, it emphasizes the importance of contact situations for the emergence, formation, stabilization, and dynamization of religious traditions. The concept of researching museum collections under the aspect of religious contact developed in the article is not only directed at the collecting strategy and the discourses guiding its reception, but also has an essential material aspect. This approach makes it possible to answer the question of how the encounter of religions takes place at the object level or in the objects themselves, and takes into account the various possible forms of religious contact by applying a three-tier model. The collecting strategy, the place of encounter as well as the object itself are here the analytically differentiable contact zones.
Abstract:
The article examines how collecting and exhibiting objects in museums has contributed to the formation of certain images and ideas about religions, and brings together research on religion and art history to answer this question. In particular, it emphasizes the importance of contact situations for the emergence, formation, stabilization, and dynamization of religious traditions. The concept of researching museum collections under the aspect of religious contact developed in the article is not only directed at the collecting strategy and the discourses guiding its reception, but also has an essential material aspect. This approach makes it possible to answer the question of how the encounter of religions takes place at the object level or in the objects themselves, and takes into account the various possible forms of religious contact by applying a three-tier model. The collecting strategy, the place of encounter as well as the object itself are here the analytically differentiable contact zones.
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